Ψωρίαση

Η ψωρίαση είναι μια χρόνια διαταραχή του δέρματος που προκαλεί  φλεγμονώδες, ερυθρό δέρμα, συχνά καλυμμένο με λευκά-ασημένια λέπια.

Τα παιδιά και οι έφηβοι μπορεί να αναπτύξουν ψωρίαση, αλλά εμφανίζεται κυρίως σε ενήλικες. Οι γυναίκες και οι άνδρες επηρεάζονται εξίσου. Η ψωρίαση δεν είναι λοίμωξη και δεν είναι μεταδοτική.

Η σοβαρότητα της ψωρίασης καθορίζεται από την επιφάνεια του σώματος που προσβάλλεται  και το είδος της βλάβης αλλά και από το πόσο επηρεάζει την ποιότητα ζωής ενός ατόμου.

Δεν υπάρχει οριστική θεραπεία ακόμα ώστε να μην ξαναεμφανιστεί η ψωρίαση ωστόσο πολλές θεραπείες είναι πλέον διαθέσιμες για τη μείωση των συμπτωμάτων και της εμφάνισης της νόσου.

Αιτίες εμφάνισης ψωρίασης :

Δεν έχουν ακόμα διαλευκανθεί τα ακριβή αίτια της ψωρίασης. Ωστόσο είναι γνωστό ότι αναπτύσσεται  σε άτομα υπό την επίδραση ανοσολογικών, γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων.

Έχουν εντοπιστεί αρκετά γονίδια που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της ψωρίασης, αλλά δεν υπάρχει γενετική εξέταση που να μπορεί να πει αν ένα άτομο θα αναπτύξει την ασθένεια.

Ορισμένοι περιβαλλοντικοί και συμπεριφορικοί παράγοντες φαίνεται να συνδέονται με την ψωρίαση. Οι βακτηριακές και ιογενείς λοιμώξεις, η κατανάλωση αλκοόλ και ορισμένα φάρμακα μπορεί να τη φέρουν στην επιφάνεια ή να επιδεινώσουν τα συμπτώματά της. Το κάπνισμα φαίνεται να αυξάνει τον κίνδυνο και τη σοβαρότητα της ψωρίασης, ιδιαίτερα αυτή των παλαμών – πελμάτων.

Συμπτώματα :

• Περιοχές δέρματος που είναι ξηρές ή κόκκινες, συνήθως καλυμμένες με αργυρόχροα λέπια
  • Εξανθήματα στο τριχωτό της κεφαλής, στα γεννητικά όργανα ή στις πτυχές του δέρματος
  • Κνησμός
  • Πόνος στις αρθρώσεις, πρήξιμο ή δυσκαμψία
  • Ανωμαλίες των νυχιών, όπως δυσχρωμίες και ευθρυπτότητα

Τύποι:

Υπάρχουν αρκετοί συνηθισμένοι τύποι ψωρίασης:

Ψωρίαση κατά πλάκας

Είναι η πιο κοινή μορφή ψωρίασης, συνήθως προσβάλλει τους ενήλικες και συχνότερα εμφανίζεται στο τριχωτό της κεφαλής, τους αγκώνες, τα γόνατα και την πλάτη. Μπορεί να εμφανιστεί σε λίγες μόνο μικρές περιοχές ή μπορεί να καλύψει ένα μεγάλο μέρος του σώματος.

Σταγονοειδής ψωρίαση

Αυτός ο τύπος ψωρίασης συνδέεται μερικές φορές με μια πρόσφατη στρεπτοκοκκική λοίμωξη, συνήθως φαρυγγίτιδα. Συχνά προσβάλλει  παιδιά ή νεαρούς ενήλικες χωρίς ιστορικό ψωρίασης

Φλυκταινώδης ψωρίαση

Η φλυκταινώδης ψωρίαση μπορεί να είναι σοβαρή και μερικές φορές απειλητική για τη ζωή. Αναπτύσσεται γρήγορα, με πολλαπλές μικρές πυώδεις φουσκάλες  που μπορεί να συνενωθούν σε μεγαλύτερες περιοχές αλλά μπορεί να συνοδεύεται και από πυρετό και κακουχία. Συχνά προσβάλλονται και οι παλάμες και τα πέλματα.

Ανάστροφη ψωρίαση

Αυτός ο τύπος ψωρίασης προσβαλλει λιγότερο ορατά σημεία του σώματος, όπως τη βουβωνική χώρα, τις μασχάλες, τους γλουτούς, τα γεννητικά όργανα και την περιοχή κάτω από το στήθος.

Ψωρίαση των νυχιών

Μερικοί ασθενείς με ψωρίαση εμφανιζουν και προσβολή των νυχιών. Αυτή μπορεί να εμφανίζεται σαν μικρές εμβυθύνσεις στην επιφάνεια των νυχιών (βοθρία), κιτρινο – καφέ χρωματισμό τους, πάχυνση και ευθρυπτότητα. Πρόκειται για μια δύσκολη μορφή στην αντιμετώπισή της.

Ψωριασική αρθρίτιδα

Περίπου το 1/3 των ασθενών που πάσχουν από ψωρίαση εμφανίζει και αρθριτιδα, δηλαδή πρήξιμο και πόνο στις αρθρώσεις. Συνήθως πρώτα εμφανίζεται η προσβολή του δέρματος ωστόσο στο 15 % των περιπτώσεων η αρθρίτιδα προηγείται. Οι ασθενείς με ψωριασική αρθρίτιδα συνήθως εμφανίζουν και προβλήματα στα νύχια.

Άλλες σχετιζόμενες καταστάσεις

Ασθενείς με ψωρίαση έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν κατάθλιψη,  παχυσαρκία ή καρδιολογικό νόσημα.

Πορεία της νόσου

Η ψωρίαση είναι συνήθως μια δια βίου πάθηση ωστόσο με τις πολλές υπάρχουσες θεραπευτικές μεθόδους υπάρχει πλέον η δυνατότητα να ελεγχθούν οι εξάρσεις της.

Θεραπεία

Στόχος της θεραπείας είναι η ελαχιστοποίηση ή εξαφάνιση των ορατών βλαβών με τη χρήση καλώς ανεκτών θεραπειών. Σήμερα υπάρχει αντικειμενικός τροπος μέτρησης της αναταπόκρισης κάθε ασθενούς στη θεραπεία με τη χρήση ειδικών κλιμάκων (PASI,BSA, DLQI). Για τους ασθενείς που πάσχουν από ψωριασική αρθρίτιδα είναι σημαντική και η παρακολούθηση από ρευματολόγο.

Τοπικές θεραπείες

Ισχυρές ενυδατικές κρέμες βελτιώνουν την ευαισθησία και το αίσθημα κνησμού του δέρματος και είναι απαραίτητη η χρήση τους μετα το μπάνιο

Τα τοπικά κορτικοειδή βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής τοπικά και συνήθως χρησιμοποιούνται στα αρχικά στάδια της θεραπείας. Αναλόγως του είδους ψωρίασης και της θεσης που εχει προσβληθεί προτείνεται και το κατάλληλο σκεύασμα. Η μακροχρόνια εφαρμογή αυτού του είδους φαρμάκου είναι καλό να αποφεύγεται.

ανάλογα της βιταμίνης D μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνα τους ή σε συνδυασμό με τα τοπικά κορτικοείδη. Ο συνδυασμός τους είναι από τις αποτελεσματικότερες τοπικές θεραπείες της ψωρίασης.

Η πίσσα τοπικά φαίνεται με άγνωστο μηχανισμό να βελτιώνει την ψωρίαση ωστόσο μπορεί να χρωματίσει τα ρούχα και το δέρμα κατά την εφαρμογή της.

Οι αναστολείς καλσινευρίνης είναι σκευάσματα αποτελεσματικά ιδιαίτερα στην ανάστροφη ψωρίαση.

UVακτινοβολία Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών η πλειοψηφία των ασθενών εμφανίζει βελτίωση στην ψωρίαση και έτσι η φωτοθεραπεία είναι μια αποτελεσματική θεραπεία το χειμώνα όταν δεν υπάρχει ηλιοφάνεια. Χρησιμοποιούνται ειδικές καμπίνες φωτός για το λόγο αυτό και υπό συγκεκριμένες οδηγίες. Τα τελευταια χρόνια υπάρχει και ενα είδος laser (excimer) που βοηθά με επαναλαμβανόμενες θεραπείες τη βελτίωση ψωρίασης μικρής έκτασης.

Συστηματικές θεραπείες

Από του στόματος

Η μεθοτρεξάτη, η κυκλοσπορίνη και τα ρετινοειδή είναι από τις κλασσικές θεραπείες που χρησιμοποιήθηκαν τα πρωτα χρονια της θεραπευτικής της ψωρίασης ενώ πολλές φορές χρησιμοποιούνται ακόμα. Ο νεότερος από του στοματος παράγοντας είναι η απρεμιλάστη (apremilast) που δρα αντιφλεγμονωδώς τοσο στην ψωρίαση όσο και την ψωριασική αρθρίτιδα και φτάνει τη μέγιστη αποτελεσματικότητα της μετά από μερικές εβδομάδες. Οι από του στόματος θεραπείες χρησιμοποιούνται σε ασθενείς με μέτρια ως σοβαρή ψωρίαση.

Ενέσιμες θεραπείες

Το μεγάλο άλμα στη θεραπεία της ψωρίασης πραγματοποιήθηκε με τους βιολογικούς παράγοντες που στοχεύουν περιορισμένα το ανοσοποιητικό και έχουν πολύ υψηλή αποτελεσματικότητα αλλά και κόστος. Υπάρχει μεγάλος αριθμός διαθέσιμων τέτοιων θεραπειών σήμερα (etanercept, infliximab, adalimumab, ustekinumab, secukinumab, brodalumab) και όλο και νέα φάρμακα εγκρίνονται ως αποτελεσματικά για την ψωρίαση. Χρησιμοποιούνται σε ασθενείς με μέτρια ως σοβαρή ψωρίαση.

Για περισσότερες πληροφορίες για τις θεραπείες της ψωρίασης και για το ποια είναι η κατάλληλη για εσάς μπορείτε να απευθυνθείτε στο δερματολόγο σας.