Eξανθήματα μετά από χημειοθεραπεία

Στόχος της Χημειοθεραπείας είναι η αναστολή της ανάπτυξης του όγκου καταστρέφοντας τα μη φυσιολογικά κύτταρα, ανακόπτοντας την ραγδαία ανάπτυξή τους και τον πολλαπλασιασμό τους.
Όμως, στην προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα καρκινικά κύτταρα, αναπόφευκτα επηρεάζονται και τα υγιή κύτταρα και κυρίως όσα αναπτύσσονται γρήγορα κάτω από φυσιολογικές συνθήκες δηλαδή τα κύτταρα του δέρματος, των μαλλιών, του αίματος κ.ά. Μετά τη χημειοθεραπεία, τα υγιή κύτταρα λόγω των μηχανισμών επιδιόρθωσης που διαθέτουν μπορούν να λειτουργήσουν ξανά φυσιολογικά.
Ωστόσο, οι βλάβες στα υγιή κύτταρα του δέρματος έχουν σημαντική επίπτωση καθώς τα σημάδια τους είναι ορατά στο πρόσωπο και στο σώμα.

Δερματικά συμπτώματα από αλλεργική αντίδραση

Πολλοί ασθενείς έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία σε φάρμακα χημειοθεραπείας εκδηλώνοντας διάφορα συμπτώματα στο δέρμα όπως:
• Ξηρότητα
• Φωτοευαισθησία
• Σκούρο χρώμα του δέρματος
• Απολέπιση του δέρματος (παλάμες και πέλματα)
• Ερυθρότητα παρόμοια με ένα ηλιακό έγκαυμα (ερύθημα )
Τα συμπτώματα αυτά δεν είναι ανησυχητικά καθώς μειώνονται μετά τη χημειοθεραπεία.

Βλατιδο-φλυκταινώδης θυλακίτιδα

Η Βλατιδο-φλυκταινώδης θυλακίτιδα (ή ακμοειδή εξανθήματα) είναι μια φλεγμονή που  εντοπίζεται στους τριχοσμηγματικούς θύλακες της τρίχας και προκαλεί εξανθήματα τα οποία μοιάζουν με τα σπυράκια της ακμής κάνοντας το δέρμα ιδιαίτερα ερυθηματώδες.
Τα εξανθήματα εμφανίζονται από τις πρώτες εβδομάδες της χημειοθεραπείας στις παρακάτω περιοχές:
• Πλάτη
• Θώρακα
• Τριχωτό του κεφαλιού
• Πρόσωπο (γύρω από τη μύτη)
Υπάρχει κίνδυνος να μολυνθούν και να συνοδεύονται από αίσθημα κνησμού, καύσου και να είναι ιδιαίτερα επώδυνα για τον πάσχοντα.
Το σύνδρομο Χεριών – Ποδιών
Το σύνδρομο Χεριών – Ποδιών εκδηλώνεται με έντονα ερυθήματα (κοκκινίλες) στις δύο παλάμες των χεριών και στα δύο πέλματα των ποδιών. Μερικές φορές μπορεί να είναι εξαιρετικά ενοχλητικά και επώδυνα για τους ασθενείς.
Υπάρχει περίπτωση να εκδηλωθούν μετά από αρκετές χημειοθεραπείες σοβαρότερες δερματικές βλάβες όπως ρωγμές, ραγάδες, σχισίματα που προκαλούν έντονο πόνο και εντοπίζονται:
• Στις φτέρνες
• Γύρω από τα νύχια
• Στα άκρα των δακτύλων
• Στις μεσοφαλαγγικές αρθρώσεις.

Η συμβουλή της Δερματολόγου

Συζητήστε με τον γιατρό σας για τις παρενέργειες της χημειοθεραπείας στο δέρμα σας.
Τις περισσότερες φορές με την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή περιορίζεται η εκδήλωση και η ένταση των συμπτωμάτων, χωρίς να επηρεάζεται η καθημερινότητα του ασθενούς.